Ivana Cabrnochová: Vybudujeme pražský obchvat


Zpovídáme kandidáty, kteří se chystají do podzimních voleb – zjišťujeme, co jim v současné Praze vadí a na čem by chtěli pracovat. Radní Prahy 10 Ivana Cabrnochová se už roky stará o svou městskou část. Nyní chce iniciovat změny jako pražská zastupitelka a vede i kandidátku v komunálních volbách na Praze 10. Vadí jí totiž, že město padá lidem na hlavu. Řešení je podle ní nasnadě: soustředit se na zajištění dopravy, bezpečnosti a zrychlit realizaci opatření dosud opomíjené klimatické změny.

 

Chcete být pražskou zastupitelkou – kde je podle vás největší problém Prahy?

V tom, že město začíná lidem padat na hlavu, v případě infrastruktury, jako jsou mosty, dokonce doslova. A není se čemu divit – u každé druhé veřejné zakázky je podezření na korupci! Výsledkem pak je, že buď se z obav nedělá nic, nebo se zpětně dozvídáme, že se jedná o podezřelé, předražené smlouvy a domluvy. Politici se nedokážou dohodnout, svým hádkám věnují víc času než práci pro občany. To všechno pak odnáší Pražané a jejich peněženky. Město zakrnělo, potřebuje restart!

 

V čem ho spatřujete?

Ve změně přístupu, kdy se politici konstruktivně soustředí na řešení problémů, ne na vzájemné hádky. Mít jiný názor je normální, ale současná neschopnost najít kompromis město blokuje. A navíc tu nikdo nemá odvahu na velká rozhodnutí. Chci žít ve městě, které je uklizené, je tam dostatek zeleně, lidé se cítí bezpečně a kde je dobře a prakticky řešená doprava, a to i pro přespolní. Chci, aby se tady dobře cítily mé děti, ale i maminka důchodového věku. Chci město, které si dokáže poradit se sněhovou kalamitou i povodní. Praha je nádherné město, ale už několik let uvadá, dílem kvůli naprosto nekoncepční výstavbě, částečně naopak proto, že jsou tu velké plochy, které leží ladem. Je tady tolik problémů, pojďme se tedy soustředit na jejich řešení.

 

Co chcete řešit přednostně?

Za mě určitě dopravu! Chci ve volbách uspět a okamžitě začít jednat se státem ve věci dokončení vnějšího obchvatu Prahy, zejména jeho části, která odvede kamiony ze Zahradního města. Vést veškerou dopravu včetně kamionů městem, je prostě zločin. Každý, kdo jede ráno autem do práce nebo k doktorovi, zaznamenal zacpané silnici, a to hlavně na příjezdových cestách do Prahy. Přespolní stojí dlouhé minuty v kolonách, což zase komplikuje život Pražanům. I tomu se konečně musíme věnovat. Kladu důraz na urychlený rozvoj železniční dopravy, na vznik nových vlakových zastávek a odstavných parkovišť ve Středočeském kraji. Pro lidi musí být motivační, příjemnější a rychlejší dojet do Prahy vlakem, ne autem.

 

Hodně se diskutuje o metru D…

To je rozhodně třeba postavit. A spolu s ním i důstojné a rychlé spojení s letištěm. K dopravě patří i vstřícnější řešení parkování, které teď Pražany většinou štve. Dalším velkým problémem, na který se musíme urychleně zaměřit, je bytová situace.

 

Bydlení je také v centru pozornosti, starý územní plán omezuje novou výstavbu bytů. O nový se dlouhodobě vedou politické války. A lidem to hodně zasahuje do peněženky.

Myslím, že to vnímáme všichni. Bytů je málo, zájem o ně je obrovský. To žene nahoru nejen ceny za vlastní bydlení, ale i za nájem. Praha by se měla stát developerem a zajistit i bytové domy s nájmem, na který by měly i rodiny s běžným platem. Není přece možné, aby se placení nájmu stalo tak velkou částí rodinného rozpočtu, že to bude poctivě pracující lidi doslova vysávat a stresovat. Obecně je tu spousta míst, kde mohou vzniknout nové a krásné obytné čtvrti. Třeba spící území jako Malešice, Slatiny či Rohanský ostrov. Naopak jiným sídlištím kvůli špatně připravenému metropolitnímu plánu hrozí nekoncepční zahušťování. Tomu zabráním.

 

Vy za sebou máte několik let v roli zastupitelky Prahy 10. Máte dojem, že vás připravila pro magistrát?

Ano, s řešením mnoha problémů, kterým čelí velká Praha, mám zkušenost právě z naší městské části. Před chvílí jsme mluvili o budování nových vlakových zastávek – my jsme je u nás prosadili a začínají se stavět! Koordinovala jsem také rekonstrukci Moskevské ulice ve Vršovicích, kterou vnímám jako ukázku, jak správně změnit starou ulici na moderní. Pomáhali jsme vyřešit situaci pražských Bohemians, kterým zůstal jejich Ďolíček. Podpořili jsme smysluplnou výstavbu – a zabránili té chaotické a nesmyslné. Mysleli jsme tady na cyklisty i pěší, pro které vzniklo několik nových tras, a další jsou v plánu. Na čem ale ještě musíme zapracovat a co bych chtěla na magistrátě prosadit, je lepší protipovodňová ochrana desítky. Pražany totiž neohrožuje jen Vltava.

 

Je něco, na co jste v Praze 10 obzvlášť pyšná?

I kvůli mé studijní specializaci mám radost, že se u nás lépe žije lidem s handicapem. Máme tu unikátní startovací byty pro lidi, kteří se dostali na invalidní vozík, ať už při nehodě nebo při sportu. Jako jedni z prvních jsme částečně přeložili web Prahy 10 do znakového jazyka. Navíc i další projekty s handicapovanými konzultujeme, aby městská část sloužila opravdu všem. To je totiž hlavní cíl měst – dobře a prakticky sloužit svým obyvatelům.

 

Ivana Cabrnochová chce vybudovat vnější pražský obchvat.

 

Kdo je Ivana Cabrnochová?

Maminka tří dětí, bývalá senátorka, místostarostka a dlouholetá radní Prahy 10. Má zkušenosti s prací ve zdravotnictví, mateřskou dovolenou využila k vystudování Karlovy univerzity, oboru, který se zaměřuje na péči o zdravotně postižené. Miluje práci, u které je bezprostředně vidět výsledek. Považuje se na člověka, který je schopný dohody a kompromisu – v zájmu dosažení cíle. Mrzí ji, že se Praha často lekne vlastní odvahy a svá rozhodnutí bere zpátky. Považuje to za důvod, proč město padá vlastním obyvatelům na hlavu.