Proč se Praha zastavila?

Praha se nerozvíjí, jak by měla. Z některých údajů vyplývá, že se vývoj metropole dokonce zastavil. Každá velká metropole musí umět vytvářet podmínky pro spokojený život svých obyvatel, musí předvídat jejich potřeby a k tomu je zapotřebí mít dost informací.

Z každodenní práce našich starostů Pro Prahu dnes víme, že Praha jen zpětně hlásí problémy, které už Pražané musí řešit svépomocí prapodivnými způsoby. Situace je kritická už nejen v oblasti dopravy, školství a péče o seniory, ale i v oblasti nedostatečné infrastruktury. Rozvoj se zastavil, stávající město a jeho obyvatelé jedou “jen setrvačností”.

Přijde mi opravdu smutné a amatérské mít v Praze nedostatek školek pro předškolní děti nebo málo peněz pro učitele na základních školách. Připadá mi neuvěřitelné, že metropole neorganizuje na své náklady školní autobusy nebo neumí propojit školní družiny se sportovními kroužky.

Taxikaření rodičů by mohlo odpadnout

Je ovšem zarážející, že se ani nepokouší takové služby Pražanům nabídnout. Vždyť jak by bylo rodičům, kdyby věděli, že o jejich školou povinné děti může být profesionálně postaráno od 7.00 do 17.00? Určitě by mohli v Praze lépe žít.

Třeba by odpadlo “taxikaření” rodičů v odpoledních hodinách, testování jejich nervů v dopravních zácpách při cestách tam a zpět, telefonování, obvolávání trenérů, vychovatelů, pečovatelů.

Je špatné, že Praha nemá vyřešenou takovou základní věc, jakou je doprava Pražanů bydlících v metropolitním okolí ve Středních Čechách, kteří do metropole a zpět jezdí za prací, za nákupy, za zábavou.

Nekoncepční parkovací zóny

Praha nejen nekoncepčně zavádí parkovací zóny a nekomunikuje řešení s obyvateli, ale začala od konce, což způsobilo krach pražské automobilové dopravy. Pokud bychom využili zkušeností velkých metropolí, pochopili bychom, že logika velí nejprve vybudovat příměstskou páteřní železniční síť s metropolitním regionem okolo Prahy, a to všemi směry. A dále na uzlových nádražích vybudovat kapacitní parkovací domy a přestupní terminály.

Samozřejmě nesmí chybět také P+R na okrajích metropole. Teprve poté lze uvažovat o zavedení parkovacích zón uvnitř Prahy. Postup Prahy naplánovaný během posledních dlouhých let je nesmyslný, vytváří mezi Pražany zlou krev, provokuje nekonečné debaty a blokuje přirozený rozvoj metropole a jejího okolí, tedy celého metropolitního regionu.

Co, nebo kdo brání přirozenému fungování a rozvoji Prahy? Odpovězte si sami.

Karel Fischer, lídr hnutí Pro Prahu